Home » Speciale behoefte » Vegetariër en veganist

Vegetariër en veganist

Vegetariërs

Vegetariërs zijn mensen die er bewust voor kiezen geen vlees, vis, schaaldieren en gevogelte te eten. Ook voedingsmiddelen waarin deze producten zijn verwerkt worden vermeden. In Nederland is ongeveer 4 à 5% van de bevolking vegetariër. Daarnaast zijn er veel ‘parttime vegetariërs’, dit zijn mensen die regelmatig vegetarisch eten.

De meeste vegetariërs kiezen voor een vegetarisch dieet uit respect voor alle levende wezens en vanuit de overtuiging dat dieren niet voor menselijke consumptie bedoeld zijn. Andere motivaties Vegetariër-Veganistom een vegetarische leefstijl te volgen zijn: gezondheidsredenen, bezorgdheid over het milieu en verschillende religieuze en culturele redenen.

Een zorgvuldig samengestelde vegetarische maaltijd bevat voldoende vitaminen en mineralen. Vegetariërs eten namelijk wel fruit, groenten, granen, peulvruchten, zuivel en eieren. Toch zijn er een aantal aandachtspunten in de voeding zoals vitamine B12 en het mineraal ijzer. Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten. Voor vegetariërs is het belangrijk om deze vitamine te halen uit zuivel en eieren. Plantaardig ijzer wordt minder goed opgenomen dan dierlijk ijzer. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid ijzer ligt daarom bij vegetariërs anderhalf keer hoger dan bij mensen die vlees eten.

Naast vitamine B12 en ijzer is het voor vegetariërs ook van belang te letten op de inname van zink, vitamine D en andere B-vitamines. Wanneer vegetariërs voldoende gevarieerd eten is het gebruik van voedingssupplementen in principe niet nodig.

Veganisten

Veganisten zijn mensen die naast vlees, vis, schaaldieren en gevogelte ook zuivel en eieren luit hun voedingspatroon weglaten. Er worden helemaal geen dierlijke producten gegeten en gedronken.

De voedingsadviezen die gelden voor vegetariërs zijn ook van toepassing op veganisten. Bij veganisten kan makkelijk een tekort aan vitamine B12 ontstaan omdat zij helemaal geen dierlijke producten binnen krijgen en vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomt. Voor veganisten is de kans ook aanwezig dat er een tekort aan calcium en vitamine B2 optreedt. Het gebruik van voedingssupplementen is daarom voor veganisten wel aan te raden.