Home » Mineralen » Mangaan

Mangaan

Mangaan is een spoorelement in onze voeding. De opname van mangaan in het lichaam wordt beïnvloed door de aanwezigheid van calcium, ijzer en fosfor. Wanneer er veel calcium, ijzer en fosfor aanwezig is, wordt mangaan slechter opgenomen. Bij een lage aanwezigheid van deze drie mineralen wordt mangaan beter opgenomen.

Wat is de functie van mangaan?

Mangaan is van belang om veel verschillende enzymen in het lichaam hun werk te laten doen op het gebied van de energiestofwisseling. Mangaan is daarnaast onder meer nodig voor:

  • De vorming van botweefsel
  • De stofwisseling van cholesterol
  • De stofwisseling van koolhydraten
  • De stofwisseling van aminozurenMangaan
  • De bescherming van lichaamscellen tegen oxidatieve schade

Waar zit mangaan in?

Mangaan zit in thee, volkoren producten, brood, groenten, fruit, granen, rijst en noten.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan

De Gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan met als taak de regering en het parlement adviseren op het gebied van de volksgezondheid. De Gezondheidsraad geeft met de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) een aanbeveling hoeveel vitaminen en mineralen gezonde mensen dagelijks nodig hebben.

Voor mangaan heeft de Gezondheidsraad geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden vastgesteld. De maximale veilige hoeveelheid mangaan is voor volwassenen vastgesteld op 11 milligram per dag.

Voor een compleet overzicht van alle aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen per leeftijdscategorie kunt u kijken op de pagina’s die staan onder het kopje dagelijkse behoefte

Sommige mensen hebben een aangepaste behoefte aan vitaminen en mineralen door bijvoorbeeld leefstijl, zwangerschap of ziekte. Kijk voor de aangepaste vitaminen- en mineralenbehoeften op de pagina’s die vallen onder speciale behoefte

Het gezondheidseffect van te weinig mangaan

Er zijn geen gegevens bekend over de mogelijke gezondheidseffecten van een tekort aan mangaan.

Het gezondheidseffect van te veel mangaan

Een te hoge inname van mangaan kan neurologische klachten tot gevolg hebben. Het komt weinig voor dat iemand via de voeding een overschot aan mangaan binnen krijgt.