Chloride

Chloride wordt ook wel chloor genoemd. Het komt voor in voeding waarbij chloride vooral gebonden is aan andere mineralen zoals: natrium (natriumchloride), kalium (kaliumchloride) of magnesium (magnesiumchloride). Chloor komt in het lichaam voor als onderdeel van maagzuur, namelijk in de vorm van zoutzuur (HCl).

Wat is de functie van chloride?

Chloride is in het lichaam betrokken bij de volgende processen:

  • Op peil houden van de vochtbalans
  • Op peil houden van het zuur-base evenwicht in het lichaam
  • Verteren van eiwitten in de maag
  • Ondersteunt de lever bij het ontgiften van het lichaam
  • Ondersteunt het lichaam bij de distributie van hormonen
  • Draagt bij aan de gezondheid van gewrichten en pezen

Waar zit chloride in?

Chloride is een onderdeel van keukenzout (natriumchloride) en komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Sommige voedingsmiddelen bevatten van nature chloride, aan andere voedingsmiddelen wordt het toegevoegd tijdens het productieproces, het koken of tijdens de maaltijd.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid chloride

De Gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan met als taak de regering en het parlement adviseren op het gebied van de volksgezondheid. De Gezondheidsraad geeft met de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) een aanbeveling hoeveel vitaminen en mineralen gezonde mensen dagelijks nodig hebben.

ChlorideVoor chloride heeft de Gezondheidsraad geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden vastgesteld. Per dag is ongeveer 1,5 gram zout nodig om voldoende chloride binnen te krijgen. Er wordt geadviseerd om niet meer dan 6 gram keukenzout per dag te gebruiken.

Voor een compleet overzicht van alle aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen per leeftijdscategorie kunt u kijken op de pagina’s die staan onder het kopje dagelijkse behoefte

Sommige mensen hebben een aangepaste behoefte aan vitaminen en mineralen door bijvoorbeeld leefstijl, zwangerschap of ziekte. Kijk voor de aangepaste vitaminen- en mineralenbehoeften op de pagina’s die vallen onder speciale behoefte

Het gezondheidseffect van te weinig chloride

In de dagelijkse voeding zit zoveel zout dan een tekort aan chloride niet voorkomt. Zelfs in een zoutarm dieet zit nog voldoende chloride. Ook de nieren zorgen ervoor dat er niet teveel chloride verloren gaat, door het vast te houden.

Het gezondheidseffect van te veel chloride

Wanneer er teveel zout in de voeding zit (meer dan 6 gram per dag) kan dit leiden tot een hoge bloeddruk en kan het lichaam vocht vasthouden.

Naast funtionele cookies, gebruikt deze website ook cookies om u specifieke producten/diensten aan te bieden van diverse advertentie partners. Tevens maken wij alleen gebruik van Google Analytics om onze website te optimaliseren en geven uw gegevens dus niet door aan derden Privacy- en cookieverklaring.